ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΑ ΔΗΜΩΝ. Νέοι μηχανισμοί ελέγχου των οικονομικών των δήμων

Δημοσιεύτηκε στις Παρασκευή, 31 July 2015 13:35

Τον έλεγχο της οικονομικής λειτουργίας των δήμων ώστε να μην αποκλίνουν από τους δημοσιονομικούς στόχους, με λίγα λόγια τη συνέχιση έως ένταση της πολιτικής που στερεί από τις λαϊκές οικογένειες ακόμη και τις υποτυπώδεις λειτουργίες που προσφέρουν οι οργανισμοί Τοπικής Διοίκησης, εγγυάται νομοσχέδιο που κατατέθηκε στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής χτες.

Με το σχέδιο νόμου με τίτλο «Αυτοτελής υπηρεσία ελέγχου νομιμότητας ΟΤΑ - Οικονομική βιωσιμότητα και αυτοτέλεια ΟΤΑ - Κανόνες Δημοσιονομικής Διαχείρισης και άλλες διατάξεις θεμάτων Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης», το οποίο υπογράφουν οι υπουργοί Εσωτερικών, Ν. Βούτσης και Οικονομικών, Ε. Τσακαλώτος, καταργείται μεν το Παρατηρητήριο των ΟΤΑ, ωστόσο θεσπίζονται νέοι μηχανισμοί ελέγχου με στόχο οι δήμοι να μην αποκλίνουν από τη γενικότερη δημοσιονομική πολιτική δραστικού περιορισμού των δαπανών τους. Στο πλαίσιο αυτό, κύριος στόχος είναι η επίτευξη ισοσκελισμένων προϋπολογισμών από τους δήμους και για το λόγο αυτό, με δεδομένη τη συνεχώς μειούμενη χρηματοδότηση προς αυτούς, δημιουργείται με χρήματα των ίδιων των δήμων ειδικός λογαριασμός που θα το εγγυάται.

Συγκεκριμένα, ανάμεσα στα άλλα, το νομοσχέδιο προβλέπει την ίδρυση στην κάθε έδρα περιφέρειας Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας ΟΤΑ (ΑΥΕ-ΟΤΑ), η οποία υπάγεται απευθείας στον υπουργό Εσωτερικών. Σε κάθε ΑΥΕ - ΟΤΑ συστήνεται η θέση του Ελεγκτή Νομιμότητας, ο οποίος ασκεί τον έλεγχο της νομιμότητας των πράξεων των ΟΤΑ και τον πειθαρχικό έλεγχο αιρετών οργάνων τους. Επίσης συστήνεται Επιτροπή Οικονομικής Ανασυγκρότησης των ΟΤΑ, η οποία θα παρακολουθεί τα οικονομικά μεγέθη των δήμων, θα μεριμνά για τον εξορθολογισμό της οικονομικής τους διαχείρισης και θα υποβάλει εισηγήσεις σχετικά με τις δημοσιονομικές πολιτικές που μπορεί να ακολουθήσουν. Επίσης, ανάμεσα σε άλλα, θα μεριμνά για την κατάρτιση ρεαλιστικών και τουλάχιστον ισοσκελισμένων προϋπολογισμών, σύμφωνα με τους στόχους και τα όρια των πιστώσεων του κρατικού προϋπολογισμού και του εκάστοτε ισχύοντος Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής», όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται στο νομοσχέδιο.

Επίσης προβλέπεται η παρακολούθηση κατάρτισης και εκτέλεσης των προϋπολογισμών των δήμων, με στόχο τη συμμόρφωση (σσ. εξορθολογισμός της οικονομικής διαχείρισης διατυπώνεται «κομψά» στο σχέδιο νόμου), όπου διαπιστώνεται απόκλιση.

Την οικονομική... συμμόρφωση θα πληρώσουν οι ίδιοι οι δήμοι. Συγκεκριμένα, συστήνεται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων λογαριασμός για τη χρηματοδότηση των δήμων, με στόχο την ισοσκέλιση του προϋπολογισμού τους. Την ισοσκέλιση θα πληρώσουν οι ίδιοι οι δήμοι και περιφέρειες, καθώς στο Λογαριασμό θα συγκεντρώνεται το 2% της κρατικής χρηματοδότησης που εισπράττουν ετησίως.

Πηγή: Ριζοσπάστης, 31 Ιούλη 2015

ΔΗΜΟΤΙΚΟΙ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ.

Η λεπίδα του 3ου μνημονίου έφτασε στους δήμους

Σε περιορισμό των δαπανών και αύξηση ανταποδοτικών τελών καλεί τους δήμους η κυβέρνηση, με κείμενο οδηγιών για την κατάρτιση των προϋπολογισμών του 2016

Νέα επίθεση στις λαϊκές οικογένειες που στενάζουν από την ανεργία, την αναδουλειά, τη φοροεπιδρομή και στερούνται στοιχειωδών υπηρεσιών, προδιαγράφει η κυβέρνηση. Με όχημα και τους δήμους, προωθείται το παραπέρα χαράτσωμα των νοικοκυριών και ο δραστικός περιορισμός των υπηρεσιών που δικαιούνται και ήδη λειτουργούν υποτυπωδώς.

Σε εφαρμογή του «αριστερού» μνημονίου, τα υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών απέστειλαν στην Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) προσχέδιο απόφασης με οδηγίες για την κατάρτιση των προϋπολογισμών των δήμων για το έτος 2016. Σε αυτό γίνεται σαφής η πρόθεση για συνέχιση των περικοπών και του περιορισμού των δαπανών γενικότερα, ανάμεσα σε άλλα και σε μια σειρά δομών και υπηρεσιών των δήμων που αφορούν ευθέως τις λαϊκές ανάγκες και στην πολιτική πρόσληψης προσωπικού. Παράλληλα, για πρώτη φορά ομολογείται κυνικά η προτροπή σε αύξηση των ανταποδοτικών τελών που πληρώνουν οι εργαζόμενοι. Οι δε δήμοι που δεν μπορούν να ισοσκελίσουν τους προϋπολογισμούς τους, προτρέπονται σε δανεισμό.

Συγκεκριμένα και σύμφωνα με το προσχέδιο της Υπουργικής Απόφασης, οι δήμοι καλούνται να προχωρήσουν στην κατάρτιση ισοσκελισμένων ή πλεονασματικών προϋπολογισμών.

«Η γενική θέση των ΟΤΑ ως φορέων γενικής κυβέρνησης πρέπει να είναι ισοσκελισμένη ή πλεονασματική», σημειώνεται. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, τονίζεται η «ανάγκη άσκησης περιοριστικής πολιτικής στις δαπάνες, με υποχρέωση συγκράτησης αυτών στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα». Αναμένεται, δηλαδή, επιδείνωση της υπολειτουργίας υπηρεσιών που - αν και λειτουργούν υποτυπωδώς - τις έχουν ανάγκη τα λαϊκά στρώματα, της μερικής απασχόλησης, της αύξησης της φορολόγησης, των ιδιωτικοποιήσεων υπηρεσιών ως ο... ενδεδειγμένος τρόπος εξεύρεσης χρημάτων.

Μάλιστα, η κυβέρνηση αναφέρει ενδεικτικά μια σειρά δαπανών που θα πρέπει οι δήμοι να περιορίσουν, όπως:

- Δαπάνες υπερωριακής απασχόλησης του προσωπικού, οι οποίες πρέπει να αποβλέπουν στην αντιμετώπιση των έκτακτων υπηρεσιών αναγκών και να εγκρίνονται, αφού πρώτα εξαντληθούν όλα τα περιθώρια αξιοποίησής του εντός του ωραρίου εργασίας. Να σημειώσουμε ότι η υπερωριακή απασχόληση σήμερα υπάρχει όχι ως έκτακτη ανάγκη, αλλά γιατί λείπει το προσωπικό, κατάσταση που προφανώς θα επιδεινωθεί.

- Προαιρετικές δαπάνες Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, όπως αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων, βοηθήματα σε οικονομικά αδύνατους και άλλα, πρέπει να περιοριστούν στις απολύτως αναγκαίες και επιβεβλημένες.

Επιπλέον, πρέπει να θυμίσουμε ότι ήδη έχει θεσπιστεί με νόμο το λεγόμενο Δημοσιονομικό Συμβούλιο, ως απαίτηση των δανειστών, σε συμφωνία με τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και με τη συναίνεση ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και Ποταμιού. Αυτό το Συμβούλιο θα προχωρά αυτόματα σε περικοπές δημοσίων δαπανών, σε περίπτωση που υπάρχει απόκλιση στην εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού. Κάτι που σημαίνει πως θα μπορούν να γίνουν και πρόσθετες περικοπές στα κονδύλια που προορίζονται για τους παιδικούς σταθμούς, τα σχολεία, τις υπηρεσίες Πρόνοιας, καθαριότητας κ.λπ.

Δραστικός περιορισμός της χρηματοδότησης

Στο μεταξύ, επιβεβαιώνεται η συνέχιση της πολιτικής δραστικού περιορισμού της χρηματοδότησης που λαμβάνουν οι δήμοι από τον κρατικό προϋπολογισμό, σε πλήρη συμμόρφωση με τους κανόνες δημοσιονομικής πειθαρχίας, καθώς καλούνται οι δήμοι σε αύξηση των ανταποδοτικών τελών που πληρώνουν τα λαϊκά νοικοκυριά. Χαρακτηριστικά σημειώνεται πως τα έσοδα από ανταποδοτικά τέλη θα πρέπει να προσδιορίζονται με γνώμονα το κόστος παροχής της υπηρεσίας, σε συνδυασμό όμως με το ύψος των εσόδων που αναμένεται να εισπραχθούν εντός του έτους 2015. Και εξηγείται στο κείμενο οδηγιών:

«Σε περίπτωση που τα εισπραττόμενα έσοδα του έτους 2015 εκτιμάται ότι δε θα καλύψουν τη δαπάνη της ανταποδοτικής υπηρεσίας του έτους 2015, τότε το ποσό που δεν καλύπτεται, θα πρέπει να συνυπολογιστεί στην απόφαση καθορισμού του ύψους των τελών για το έτος 2016, επιφέροντας αύξηση αυτών». Πρόκειται όχι μόνο για μια κυνική ομολογία παραπέρα φοροεπιδρομής στο λαϊκό εισόδημα, αλλά και ενεργοποίηση του κοινωνικού αυτοματισμού, που επιχειρεί να στρέψει μια κοινωνική ομάδα εναντίον άλλης και στη συγκεκριμένη περίπτωση αυτούς που μπορούν ακόμα και πληρώνουν ανταποδοτικά τέλη ενάντια σε αυτούς που δεν το κάνουν.

Τέλος, ως... διέξοδο στην έλλειψη χρηματοδότησης, η κυβέρνηση προτείνει τη μέγγενη των τραπεζών. Συγκεκριμένα, προτρέπει τους «κόκκινους» δήμους (σ.σ. υπολογίζονται περίπου στους 30) που δεν μπορούν να ισοσκελίσουν τους προϋπολογισμούς τους, «να συνομολογούν δάνεια με αποκλειστικό σκοπό τη χρηματοδότηση των χρεών τους, τα οποία προέρχονται από πάσης φύσεως δαπάνες». Δηλαδή, να προχωρήσουν σε δανειακές συμβάσεις που θα επιβαρύνουν παραπέρα τους δημότες, καθώς για να ανταποκριθούν οι δήμοι, θα πρέπει να προχωρήσουν σε νέα φοροεπιδρομή, συρρίκνωση και ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών, ξεπούλημα δημοτικής περιουσίας.

Στη λογική αυτή, άλλωστε, συμπράττει και η ΚΕΔΕ, η οποία έχει «ξεχάσει» τη διεκδίκηση πόρων από τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά αντίθετα προωθεί και ζητά τη μεγαλύτερη συμμετοχή των δήμων σε ευρωπαϊκά προγράμματα που είναι σχεδιασμένα για ώθηση της επιχειρηματικότητας και την πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό με «χαμηλά επιτόκια»! Οπως συμφωνεί και στη γενικότερη λογική της δημοσιονομικής πειθαρχίας, επιχαίροντας κάθε φορά για τη συνεισφορά των δήμων στο ματωμένο πλεόνασμα κυβέρνησης - τρόικας.

Πηγή: Ριζοσπάστης, 28 Ιούλη 2015