ΜΝΗΜΟΝΙΟ 3: Νέα μόνιμα αντιλαϊκά μέτρα για λογαριασμό του κεφαλαίου

Ομοβροντία από νέας κοπής αντιλαϊκά μέτρα φέρνει το τρίτο στη σειρά μνημόνιο (2015 - 2018), το οποίο έρχεται να προστεθεί σε όλο το αντεργατικό - αντιλαϊκό πλαίσιο που έχει ήδη διαμορφωθεί, τσακίζοντας παραπέρα όσα εργατικά - λαϊκά δικαιώματα και κατακτήσεις έχουν απομείνει. 

Ο αντιλαϊκός πήχης ξεκινά με ποσά που υπολογίζονται αρκετά πάνω από 4 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση, ενώ το τρίτο μνημόνιο προβλέπει σαρωτικές παρεμβάσεις στους κρατικούς προϋπολογισμούς (έσοδα - δαπάνες). Και βέβαια, το σύνολο των αντιλαϊκών μέτρων από τα προηγούμενα μνημόνια παραμένει σε ισχύ και μάλιστα μέχρι κεραίας.

Την ίδια ώρα, έρχεται ομοβροντία από νέα, μόνιμου χαρακτήρα αντιλαϊκά μέτρα. Ανάμεσα σε αυτά:

1. ΠΛΗΡΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ, με στόχο ετήσιες «εξοικονομήσεις» 0,5% του ΑΕΠ. Αυτό σημαίνει παραπέρα περικοπές των κάθε είδους προνοιακών επιδομάτων, ύψους τουλάχιστον 900 εκατ. ευρώ το χρόνο, και μάλιστα με αυξητικό ρυθμό, αντίστοιχα με τους μελλοντικούς ρυθμούς καπιταλιστικής ανάκαμψης. Και βέβαια, στο στόχαστρο βρίσκεται ακόμη και το ΕΚΑΣ των χαμηλοσυνταξιούχων. Προβλέπεται η σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ ξεκινώντας με το 20% των «υψηλότερων» χαμηλοσυνταξιούχων από το Μάρτη του 2016. Η αντιλαϊκή συμφωνία προβλέπει την «αποτελεσματικότερη στόχευση των κοινωνικών δαπανών», που σημαίνει κατάργηση και παραπέρα συμπίεση των προνοιακών επιδομάτων σε μεγάλα τμήματα του λαϊκού πληθυσμού, σε συνδυασμό με την πολιτική διαχείρισης της ακραίας φτώχειας.

2. ΤΣΑΚΙΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΦΤΩΧΟΥΣ ΑΓΡΟΤΕΣ: Προβλέπεται διπλασιασμός του φόρου εισοδήματος, στο 26% και μάλιστα από το πρώτο ευρώ εισοδήματος (από 13% σήμερα) Ο ειδικός φόρος στο αγροτικό πετρέλαιο προβλέπεται να αυξηθεί σταδιακά, επίσης σε δύο δόσεις,από τα 66 ευρώ ανά χιλιόλιτρο που ισχύει σήμερα στα 330 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Η πρώτη από τις ανατιμήσεις θα έχει άμεση εφαρμογή προκειμένου να ακολουθήσει και η δεύτερη από το 2016. Η πρόσθετη φορο-αφαίμαξη, μέσω του συγκεκριμένου νέου αντιλαϊκού μέτρου, θα φτάσει στα 264 ευρώ για τα 1.000 λίτρα.

3. ΜΟΝΙΜΑ ΤΑ ΑΝΤΙΛΑΪΚΑ ΧΑΡΑΤΣΙΑ: Ποσά ύψους2,65 δισ. ευρώ το χρόνο προβλέπονται για το χαράτσι του ΕΝΦΙΑ, με ρήτρα ότι θα μείνουν ακατέβατα ακόμη και αν πέσουν οι αντικειμενικές τιμές στην ακίνητη περιουσία.

Αυξάνεται και μονιμοποιείται η λεγόμενη «εισφορά αλληλεγγύης», που ενσωματώνεται πλέον στο φόρο εισοδήματος.

4. ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ: Νέες αντιλαϊκές παρεμβάσεις δρομολογούνται στην κλίμακα φορολόγησης μισθωτών και συνταξιούχων για τα εισοδήματα του 2016. Στα σκαριά είναι και η κατάργηση των τελευταίων ελαφρύνσεων που έχουν απομείνει για τις δαπάνες των λαϊκών νοικοκυριών.

5. ΠΕΤΣΟΚΟΒΟΥΝ ΤΟ ΕΠΙΔΟΜΑ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ: Μειώνεται στο 50% η κρατική «δαπάνη» για το επίδομα θέρμανσης των λαϊκών νοικοκυριών. Το μέτρο θα ισχύσει από το χειμώνα του 2015.

6. ΚΑΤΑΣΧΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΑ: Μείωση του ακατάσχετου ορίου (σήμερα 1.500 ευρώ) για μισθωτούς και συνταξιούχους με ληξιπρόθεσμα χρέη στην εφορία. Είναι φανερό ότι η συγκυβέρνηση ενεργοποιεί και ενισχύει το μέτρο των κατασχέσεων προκειμένου να βάλει στο χέρι τα ληξιπρόθεσμα «χρέη» της λαϊκής οικογένειας, από τα κάθε είδους μνημονιακά χαράτσια...

7. ΑΠΟΒΟΛΗ ΑΠΟ ΤΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΩΝ 100 ΔΟΣΕΩΝ όσων «δεν καταφέρνουν να πληρώσουν τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους», καθώς και όσων έχουν «εισοδηματική ικανότητα» να πληρώσουν νωρίτερα από τη λήξη της ρύθμισης. Ταυτόχρονα, προβλέπεται αύξηση των προβλεπόμενων επιτοκίων και προστίμων.

8. ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΗΣ ΦΟΡΟΥ ΣΤΟ 100% ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ. Αύξηση του ορίου απαλλαγής από το καθεστώς ΦΠΑ για αυτοαπασχολούμενους από τα 10.000 ευρώ στα 25.000 ευρώ.

9. ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΜΙΣΘΩΝ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ: Μπαίνουν σε εφαρμογή από 1/1/2016, μέσω του νέου «ενιαίου μισθολογίου» με «πλήρη εφαρμογή σε όλο το δημόσιο τομέα» και με έμφαση στη διασύνδεση του «κόστους» με την«ικανότητα, την απόδοση και την ευθύνη του προσωπικού». Αποκαλυπτικό είναι το γεγονός ότι θεσπίζεται καιανώτατο όριο μισθολογικού κόστους και «για τον αριθμό των εργαζομένων, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η μείωση του κόστους σε σχέση με το ΑΕΠ, μέχρι το 2019».

Η δανειακή σύμβαση

Το ύψος της νέας δανειακής σύμβασης από τους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς (Ευρωζώνη - ΔΝΤ) φτάνει στα 86 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την κυβερνητική ενημέρωση. Μάλιστα, από το ποσό αυτό, 25 δισ. ευρώ προορίζονται για τις ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζικών ομίλων. Από την πλευρά της Ευρωζώνης (ESM) υπολογίζεται να διατεθούν ποσά ύψους 53,5 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, το ΔΝΤ εμφανίζεται έτοιμο να εμπλακεί και στη νέα δανειακή σύμβαση, ωστόσο προτίθεται να λάβει μέρος στο πρόγραμμα μετά τον Οκτώβρη του 2015 και αφού ολοκληρωθεί η πρώτη προγραμματισμένη αξιολόγηση και ξεκινήσει η συζήτηση για τη «διευθέτηση» του κρατικού χρέους.

Την ίδια ώρα, η γερμανική κυβέρνηση συνεχίζει να προβάλλει ενστάσεις γύρω από τη διαμόρφωση της αντιλαϊκής συμφωνίας, προτείνοντας τη «λύση» ενός νέου δανείου - «γέφυρα», προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι άμεσες «ανάγκες» για την αποπληρωμή του κρατικού χρέους.

Αντιλαϊκές διεργασίες

Την ερχόμενη Παρασκευή, συνεδριάζουν οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης (συμβούλιο Γιούρογκρουπ) προκειμένου να επικυρώσουν τη νέα αντιλαϊκή συμφωνία, σχετικά με το Μνημόνιο Κατανόησης (Memorandum of Understanding - MoU). Αυτό περιλαμβάνει με λεπτομέρειες τις μεταρρυθμίσεις που θα συμφωνηθούν στο μακροοικονομικό επίπεδο και τους όρους που θα συνδέονται με τη χρηματοδοτική διευκόλυνση που παρέχει ο ESM. Ο γενικός διευθυντής του ESM θα προετοιμάσει πρόταση για τη δανειακή σύμβαση - το δανειακό συμβόλαιο με την Ελλάδα, το οποίο θα φέρει την επωνυμία «Financial Assistance Facility Agreement - FFA».

Πάντως, με δεδομένες τις αντιρρήσεις της Γερμανίας και την πρότασή της για συμφωνία - «γέφυρα», αναμένεται να ενταθούν τα παζάρια μέχρι τη συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ.

Προκαταβολή για την ενίσχυση των τραπεζών

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ποσό ύψους 10 δισ. ευρώ από τη νέα δανειακή σύμβαση θα αποδοθεί ωςπροκαταβολή για την ενίσχυση των ελληνικών τραπεζικών ομίλων. Υπενθυμίζεται ότι με βάση τον προηγούμενο εφαρμοστικό νόμο της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, που ήδη ψηφίστηκε, προβλέπεται πως η κρατική συμμετοχή στις τράπεζες επιστρέφεται στους ιδιώτες μετόχους, «μόλις το επιτρέψουν οι εμπορικές και χρηματοπιστωτικές συνθήκες»...

Το σχέδιο για τη θωράκιση του τραπεζικού κεφαλαίου προβλέπει:

-- Ανακεφαλαιοποίηση τραπεζών.

-- Παρακολούθηση και ενίσχυση της ρευστότητας του τραπεζικού συστήματος. Σε αυτό περιλαμβάνεται και σταδιακή άρση των κεφαλαιακών ελέγχων.

-- Διαχείριση και αντιμετώπιση των επισφαλών δανείων. Πρόκειται για νέες αντιλαϊκές παρεμβάσεις, σε συνέχεια αυτών που ψηφίστηκαν με τον προηγούμενο εφαρμοστικό νόμο της συγκυβέρνησης, ο οποίος άνοιξε το δρόμο διευκολύνοντας τους πλειστηριασμούς, ακόμη και για την πρώτη κατοικία των λαϊκών νοικοκυριών.

Με τις προωθούμενες διατάξεις προβλέπονται:

  • Παρακολούθηση και αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας των δανειοληπτών.
  • Διαχωρισμός βιώσιμων επιχειρήσεων που θα πρέπει να διασωθούν (π.χ. μέσω ρύθμισης, αναδιάρθρωσης χρέους) από τις μη βιώσιμες, οι οποίες θα οδηγούνται σε εκκαθάριση. Η Τράπεζα της Ελλάδας και το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας θα αποφασίσουν για το πλαίσιο που θα επιταχύνει τη συγκεκριμένη διαδικασία.
  • Τροποποίηση των νόμων αφερεγγυότητας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, προκειμένου να καλυφθούν όλες οι περιπτώσεις οφειλετών και να εναρμονιστεί η εθνική νομοθεσία με τις οδηγίες της ΕΕ.
  • Δημιουργία νέων εταιρειών (εκτός τραπεζών) που θα παρέχουν υπηρεσίες διαχείρισης επισφαλειών. Πρόκειται για το γενικό πλαίσιο που αφορά τη μεταβίβαση - πώληση των «κόκκινων» δανείων σε ενδιαφερόμενους «επενδυτές», ζήτημα που απ' ό,τι φαίνεται θα διευθετηθεί σε επόμενη φάση.

Σε αυτό το πλαίσιο, μέχρι τα τέλη Φλεβάρη 2016, η Τράπεζα της Ελλάδας σε συνεργασία με τα πιστωτικά ιδρύματα, θα καθορίσει συγκεκριμένους στόχους για ρυθμίσεις δανείων, πλειστηριασμούς, ύψος «κόκκινων» δανείων, πωλήσεις χαρτοφυλακίων, δανείων κ.λπ. Οι τράπεζες θα είναι υποχρεωμένες να ενημερώνουν την Τράπεζα της Ελλάδας κάθε τρίμηνο. Παράλληλα, το ΤΧΣ θα καταρτίσει σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση των «κόκκινων» δανείων (εκκαθάριση/πλειστηριασμοί), με στόχο να επιταχυνθούν οι αναδιαρθρώσεις μεγάλων επιχειρήσεων, ακόμη και ολόκληρων κλάδων. Το «ξεκαθάρισμα» αυτό θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2016.

Μέχρι τα τέλη Μάρτη 2016, η Τράπεζα της Ελλάδας θα αναθεωρήσει τον υφιστάμενο κώδικα δεοντολογίας των τραπεζών, που θα περιλαμβάνει οδηγίες για «ομαδικές» αναδιαρθρώσεις δανείων.

  • Επιτάχυνση και απλοποίηση των διαδικασιών για εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών.
  • Συνεργασία επιμελητηρίων για την πτώχευση επιχειρήσεων.

Το ότι η συζήτηση για την ολοκλήρωση των μέτρων για τα «κόκκινα» δάνεια μετατέθηκε για το φθινόπωρο, δεν αλλάζει τίποτα ως προς τα παραπάνω.

«Εργαλειοθήκη» του ΟΟΣΑ και μπαράζ ιδιωτικοποιήσεων

Σειρά από αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις, με στόχο τη συγκέντρωση της επιχειρηματικής πίτας και των κερδών στους ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους, προβλέπει το νέο μνημόνιο, στις προτεραιότητες του οποίου βρίσκεται και η πλήρης εφαρμογή των εργαλειοθηκών του ΟΟΣΑ.

Ανάμεσα σε άλλα, προβλέπονται και τα παρακάτω:

Λειτουργία των καταστημάτων λιανικής τις Κυριακές (είτε δοκιμαστικά σε ορισμένες περιοχές είτε σε ολόκληρη τη χώρα, από τις 11 το πρωί μέχρι τις 8 το βράδυ). Ευνοεί τους μεγάλους ομίλους, καταστρέφει τους αυτοαπασχολούμενους.

Φαρμακεία: Κατάργηση περιορισμών στο ιδιοκτησιακό καθεστώς και δυνατότητα λειτουργίας πέρα από το ωράριο εφημερίας. Αρα ανοίγει ο δρόμος της ιδιοκτησίας φαρμακείων από τις φαρμακοβιομηχανίες.

Εκπτώσεις και προσφορές: Ελεύθερη επιλογή της περιόδου των εκπτώσεων κ.ά. Αυτό θα το καθορίζουν οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι σε βάρος των αυτοαπασχολούμενων.

Αρτοποιεία: Κατάργηση των διακρίσεων ανάμεσα σε αρτοποιεία και αρτοπωλεία, με αντίστοιχες προβλέψεις για την αδειοδότηση.

Γάλα: Καθορισμός της ημερομηνία λήξης με βάση τους «κανόνες υγιεινής» και όχι με νόμο.

Παράλληλα, προχωρούν σε νομοθετικές ρυθμίσεις για την πλήρη εφαρμογή των εργαλειοθηκών του ΟΟΣΑ. Μεταξύ άλλων, καταργούνται τα «μη ανταποδοτικά τέλη» (αποτελούν έσοδο για ασφαλιστικά ταμεία), ανοίγουν «κλειστά επαγγέλματα» (μηχανικοί, συμβολαιογράφοι, αναλογιστές κ.ά.), δρομολογούνται παρεμβάσεις σε τουριστικά λεωφορεία, «κώδικας δεοντολογίας» παραδοσιακών τροφίμων, οικοδομικά υλικά, χονδρικό εμπόριο, ΜΜΕ. Επιπλέον, προβλέπονται παρεμβάσεις για τη διευκόλυνση των επενδύσεων, άρση εμποδίων κ.ά.

Σε ό,τι αφορά ζητήματα που συνδέονται με έντονους ενδοκαπιταλιστικούς ανταγωνισμούς, το τρίτο μνημόνιο προβλέπει:

-- Αύξηση του συντελεστή φόρου χωρητικότητας και σταδιακή κατάργηση των ειδικών φορολογικών καθεστώτων των εφοπλιστών.

-- Μείωση 50%, ως πρώτο βήμα, της τιμής όλων των πρώην πρωτότυπων φαρμάκων που έχουν χάσει την «πατέντα προστασίας» και των γενόσημων στο 32,5% επί της τιμής του πρωτοτύπου.

-- Αύξηση του φορολογικού συντελεστή στα επιχειρηματικά κέρδη στο 28% από 26%.

-- Μείωση του ανώτατου ορίου για πολεμικές δαπάνες κατά 100 εκατ. ευρώ το 2015 (β' εξάμηνο) και 200 εκατ. ευρώ το 2016.

Σε επόμενη φάση, προβλέπεται το άνοιγμα των μακροοικονομικώς κρίσιμων κλειστών επαγγελμάτων, όπως οι μεταφορές με οχηματαγωγά πλοία, καθώς και οι προαπαιτούμενες δράσεις για τη μεταποίηση. Είναι φανερό το γεγονός ότι ανοίγει και το ζήτημα σχετικά με την ακτοπλοΐα (συνθέσεις πληρωμάτων, κατανομή δρομολογίων κ.ά). Ολα αυτά σημαίνουν κατάργηση ακόμη και όσων ελάχιστων εργασιακών δικαιωμάτων απέμειναν στους ναυτεργάτες, ενισχύοντας την κερδοφορία των εφοπλιστών.

Μπαράζ ιδιωτικοποιήσεων

Ολόκληρο το χαρτοφυλάκιο της κρατικής περιουσίας που βρίσκεται στη διαχείριση του ΤΑΙΠΕΔ (δημιούργημα του προηγούμενου μνημονίου), θα περάσει στα χέρια του ιδιωτικού κεφαλαίου.

Σε αυτό το πλαίσιο, η συγκυβέρνηση δεσμεύεται να ολοκληρώσει τις διαδικασίες που χρειάζονται για: Περιφερειακά αεροδρόμια, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Εγνατία Οδό, τα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης, το παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού. Επίσης, η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ θα ανακοινώσουν «δεσμευτικές ημερομηνίες» για τους διαγωνισμούς των λιμανιών και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μέχρι το τέλος Οκτώβρη 2015.

Προβλέπεται ακόμη ο πλήρης διαχωρισμός του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ και η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, με μια αναφορά για δυνατότητα ενός «εναλλακτικού σχήματος» με «ισοδύναμα αποτελέσματα» σε ό,τι αφορά τον ανταγωνισμό, «σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές».

Ταυτόχρονα, στους ιδιώτες εκχωρείται και το τελευταίο κρατικό μετοχικό πακέτο (10%) στον ΟΤΕ.

Ολα αυτά σημαίνουν παράδοση κρατικής ιδιοκτησίας τομέων οικονομίας για να επενδυθούν λιμνάζοντα κεφάλαια και να κερδοφορήσουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι.

Υιοθετείται η μεταρρύθμιση της αγοράς φυσικού αερίου, ζήτημα που θα ενισχύσει τους μεγαλοεπιχειρηματίες του χώρου.

ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΓΙΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ - ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ

Παίρνει τα μέτρα που δεν τόλμησαν οι προηγούμενοι

Με την ψήφιση του μνημονίου ο πρώτος γύρος των ανατροπών, τον Οκτώβρη ο επόμενος

Λεπίδα για την Κοινωνική Ασφάλιση, τα Εργασιακά και την Πρόνοια αποδεικνύεται και το 3ο μνημόνιο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, που πάει προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή. Τα νέα προαπαιτούμενα για την πρώτη δόση του νέου δανείου, είναι μόνο το πρώτο σκαλί στη μακρά πορεία των αντιλαϊκών μέτρων που έχουν προσυμφωνηθεί για όλη τη διάρκεια του νέου τριετούς προγράμματος.

Σε ό,τι αφορά το Ασφαλιστικό, μετά την ψήφιση των προαπαιτούμενων, τον περασμένο Ιούλη, για την τελευταία αξιολόγηση του προηγούμενου μνημονίου, που επέβαλαν μείωση των συντάξεων μέσω της αύξησης των εισφορών για τον κλάδο Υγείας, την κατάργηση των κατώτερων ορίων στις συντάξεις σε όσους συνταξιοδοτούνται πριν από το 67ο έτος της ηλικίας τους, την κατάργηση κάθε χρηματοδότησης πέραν των εισφορών των ασφαλισμένων στις επικουρικές και το πάγωμα της κρατικής επιχορήγησης προς τα Ταμεία μέχρι το 2021, έρχονται προς ψήφιση νέα μέτρα, ενώ ταυτόχρονα αναλαμβάνονται υποχρεώσεις για εφαρμογή πρόσθετων αντεργατικών παρεμβάσεων για τους επόμενους μήνες.

Οι αντιασφαλιστικές ανατροπές

Συγκεκριμένα, για τα ζητήματα της Κοινωνικής Ασφάλισης, σύμφωνα με το προσχέδιο του μνημονίου που διέρρευσε χτες:

  • Προς ψήφιση στη Βουλή έρχεται διάταξη που «δένει» αμετάκλητα ως ηλικιακό όριο συνταξιοδότησης το 67ο έτος για όλους τους ασφαλισμένους όλων των Ταμείων το αργότερο μέχρι το 2022. Στο πλαίσιο αυτό, καταργούνται σταδιακά τα ειδικά ηλικιακά όρια που είχαν μέχρι τώρα διάφορες ομάδες ασφαλισμένων, με μοναδική εξαίρεση τους ασφαλισμένους στα ΒΑΕ και τις μητέρες με παιδιά με ειδικές ανάγκες.
  • Αναλαμβάνεται η υποχρέωση, με την έκδοση εγκυκλίων, να τεθούν σε πλήρη εφαρμογή οι αντιασφαλιστικοί νόμοι του 2010 (3863 και 3865) που προβλέπουν το νέο μοντέλο ασφάλισης (βασική και αναλογική σύνταξη) που επιφέρει μείωση των αποδιδόμενων συντάξεων μέχρι και στο μισό σε σχέση με το 2010 και αυτό με 40 χρόνια ασφάλισης αντί της 35ετίας που ίσχυε. Στην πραγματικότητα, με το 3ο μνημόνιο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ αναλαμβάνει το ρόλο εκτελεστή της μεγαλύτερης αντιασφαλιστικής ανατροπής των τελευταίων δεκαετιών, όπως βέβαια και των νόμων που ακολούθησαν μετά το 2010 (π.χ. νόμος 4093 του 2012).
  • Σε κάθε περίπτωση, θα ακολουθήσει και δεύτερο πακέτο μέτρων μέσω της νέας «μεταρρύθμισης» του Ασφαλιστικού που προγραμματίζεται για τον Οκτώβρη και θα περιλαμβάνει όλα τα επώδυνα μέτρα που έχουν συμπεριληφθεί στη συμφωνία του Ιούλη. Μεταξύ αυτών, η κατάργηση του ΕΚΑΣ σταδιακά από το Μάρτη του 2016, η κατάργηση όλων των κοινωνικών πόρων προς τα Ταμεία, η μείωση των συντάξεων στους νέους συνταξιούχους με στενότερη σύνδεση «εισφορών και παροχών», αυξήσεις των εισφορών σε συγκεκριμένα Ταμεία (ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ), ριζικές ανατροπές στην ασφάλιση των αγροτών (ΟΓΑ).
  • Με άλλη διάταξη, η κυβέρνηση παίρνει πίσω τη δέσμευσή της για επαναφορά σε όλους τους ανασφάλιστους άνω των 67 ετών της ελάχιστης προνοιακής σύνταξης του ΟΓΑ. Αντί αυτού, θα τεθούν και πάλι κριτήρια, όπως δηλαδή προέβλεπε και σχετικός νόμος του 2012, που οδήγησε σε απώλεια του ελάχιστου αυτού βοηθήματος προς δεκάδες χιλιάδες υπερήλικες ανασφάλιστους συνταξιούχους.
  • Ισχυρό χτύπημα δίνεται και σε ό,τι έχει απομείνει στον τομέα της Πρόνοιας, καθώς προβλέπεται μείωση του σχετικού κονδυλίου κατά 900 εκατομμύρια ευρώ (0,5% του ΑΕΠ).

Ακονίζουν λεπίδι και για τα Εργασιακά

Οσον αφορά στα Εργασιακά, η συμφωνία προβλέπει:

  • Την επαναφορά της μετενέργειας των συλλογικών συμβάσεων εργασίας στους 3 μήνες αντί των 6 μηνών που προέβλεπε σχετική τροπολογία που ψηφίστηκε τον περασμένο Ιούνη, ενώ εξασφαλίζει και την πλήρη εφαρμογή της 6ης ΠΥΣ του 2012, για το περιεχόμενο της μετενέργειας των συμβάσεων.
  • Σε κάθε περίπτωση, παραμένει η δέσμευση για νέο αντεργατικό νομοθετικό πλαίσιο για την πλήρη απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων και για τις συνδικαλιστικές ελευθερίες, που θα βάζει πρόσθετα εμπόδια στην προκήρυξη απεργιών.